Заплановане підвищення тарифів на вантажні перевезення залізницею на 37% загрожує скороченням експорту, падінням ВВП та втратою робочих місць у добувній промисловості. Про це заявила виконавча директорка Національної асоціації добувної промисловості України (НАДПУ) Ксенія Оринчак, прокоментувавши тарифну політику «Укрзалізниці».
За словами Оринчак, за роки війни вартість залізничних перевезень для добувних компаній зросла до 140%, і нова індексація ще більше погіршить ситуацію. Вона зазначає, що в умовах війни такі рішення не лише необґрунтовані, а й руйнівні для економіки.
«УЗ має резерви для внутрішньої оптимізації. Але замість реформ обирає простий шлях – перекладання своїх проблем на бізнес», – підкреслила Оринчак.
Ризики для експорту і робочих місць
На думку експертки, нове підвищення тарифів здатне знизити конкурентоспроможність українських добувних підприємств, особливо в умовах скорочення світового попиту та високої логістичної вартості. Унаслідок цього:
- експорт продукції гірничо-металургійного комплексу може зменшитися на 10–15% у середньостроковій перспективі;
- виробництво частково зупиниться, що призведе до масових звільнень;
- державний бюджет втратить валютні надходження і податкові платежі.
Перехід на дороги загрожує інфраструктурі
Ще одним наслідком стане масове переключення вантажів на автотранспорт. Оринчак попереджає: збільшення частки автоперевезень руди та вугілля на 20–30% призведе до катастрофічного зносу дорожньої мережі.
Мультиплікативні втрати
Підвищення тарифів негативно вплине й на суміжні сектори – енергетику, машинобудування, порти, логістику. За оцінками НАДПУ, загальні економічні втрати України від такої політики можуть сягати десятків мільярдів гривень.
Організація закликає «Укрзалізницю» відмовитися від необґрунтованих індексацій і створити економічно прозорий механізм тарифоутворення, який враховуватиме інтереси як перевізника, так і вантажовласників.
Залишити коментар