Головна Гроші Експортоорієнтований колапс: чому Україні слід переглянути «пенсійний вік» вантажних вагонів
Гроші

Експортоорієнтований колапс: чому Україні слід переглянути «пенсійний вік» вантажних вагонів

Поділитися
Поділитися

В Україні досі чинна норма, яка штучно обмежує терміни експлуатації вантажних вагонів, незалежно від їх технічного стану. Ця вимога, на думку експертів, суперечить як європейській практиці, так і здоровому глузду. Про це заявив генеральний директор Федерації роботодавців транспорту України Володимир Гусак у блозі для ЦТС.

Фахівець попереджає: якщо не змінити підхід, то вже до 2028 року з українського ринку можуть зникнути понад 21 тисяча вагонів — третина всього вантажного парку. І це в умовах війни, коли логістика є критичною складовою оборони та економіки.

Технічний стан проти календарного віку

За словами Гусака, Україна залишилась єдиною країною Європи, де дата випуску вагона є визначальним фактором для його виведення з експлуатації. Натомість у ЄС, США та інших державах рішення ухвалюється виключно на підставі технічного огляду. Тобто, якщо вагон справний — він має право працювати далі, незалежно від віку.

«Жодна країна у світі не зможе одномоментно виготовити понад 20 тисяч нових вагонів. Це фізично неможливо. Якщо нічого не змінити — нас чекає транспортний колапс», — наголошує експерт.

Наслідки для економіки та промисловості

Поступове виведення з обігу вагонів, які цілком придатні до експлуатації, призведе до зниження обсягів перевезень. Удар буде завдано по всьому промисловому комплексу: від металургії до аграрного сектору. Дефіцит логістичних потужностей означає простій на підприємствах, втрату робочих місць і падіння податкових надходжень до бюджету.

«Справжня безпека — це не заборона за віком, а регулярний контроль технічного стану», — підкреслює Гусак.

Що пропонують транспортники

Федерація роботодавців транспорту закликає до таких змін:

  • скасувати норму про граничний строк експлуатації вагонів;
  • ввести механізм продовження «життя» вагонів за результатами технічного огляду;
  • запровадити програму модернізації, яка дозволить оновлювати парк без повного списання.

Наказ №647 Міністерства інфраструктури, що містить чинну норму, був ухвалений ще у 2021 році. Тоді він вже отримав критику з боку великого бізнесу та логістичних компаній. Але попри застереження, документ досі чинний.

У контексті воєнної економіки та логістичної нестабільності експерти наголошують: настав час змінити підхід — з бюрократичного на прагматичний.

Поділитися

Залишити коментар

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі статті
Гроші

Мед під загрозою: українські пасіки очікують рекордне падіння врожаю у 2025 році

Українські бджолярі прогнозують суттєве скорочення виробництва меду цього року. Причини — несприятливі...

Гроші

Київське метро оновлює двері: вартість одного комплекту перевищує 34 тисячі гривень

Комунальне підприємство «Київський метрополітен» розпочинає процес оновлення вхідних дверей на станціях столичної...

Гроші

Верховний суд визнав націоналізацію «Укртатнафти» законною: спроби оскаржити рішення провалились

Верховний суд України остаточно підтвердив правомірність примусового вилучення акцій нафтопереробної компанії «Укртатнафта»...