В Україні досі чинна норма, яка штучно обмежує терміни експлуатації вантажних вагонів, незалежно від їх технічного стану. Ця вимога, на думку експертів, суперечить як європейській практиці, так і здоровому глузду. Про це заявив генеральний директор Федерації роботодавців транспорту України Володимир Гусак у блозі для ЦТС.
Фахівець попереджає: якщо не змінити підхід, то вже до 2028 року з українського ринку можуть зникнути понад 21 тисяча вагонів — третина всього вантажного парку. І це в умовах війни, коли логістика є критичною складовою оборони та економіки.
Технічний стан проти календарного віку
За словами Гусака, Україна залишилась єдиною країною Європи, де дата випуску вагона є визначальним фактором для його виведення з експлуатації. Натомість у ЄС, США та інших державах рішення ухвалюється виключно на підставі технічного огляду. Тобто, якщо вагон справний — він має право працювати далі, незалежно від віку.
«Жодна країна у світі не зможе одномоментно виготовити понад 20 тисяч нових вагонів. Це фізично неможливо. Якщо нічого не змінити — нас чекає транспортний колапс», — наголошує експерт.
Наслідки для економіки та промисловості
Поступове виведення з обігу вагонів, які цілком придатні до експлуатації, призведе до зниження обсягів перевезень. Удар буде завдано по всьому промисловому комплексу: від металургії до аграрного сектору. Дефіцит логістичних потужностей означає простій на підприємствах, втрату робочих місць і падіння податкових надходжень до бюджету.
«Справжня безпека — це не заборона за віком, а регулярний контроль технічного стану», — підкреслює Гусак.
Що пропонують транспортники
Федерація роботодавців транспорту закликає до таких змін:
- скасувати норму про граничний строк експлуатації вагонів;
- ввести механізм продовження «життя» вагонів за результатами технічного огляду;
- запровадити програму модернізації, яка дозволить оновлювати парк без повного списання.
Наказ №647 Міністерства інфраструктури, що містить чинну норму, був ухвалений ще у 2021 році. Тоді він вже отримав критику з боку великого бізнесу та логістичних компаній. Але попри застереження, документ досі чинний.
У контексті воєнної економіки та логістичної нестабільності експерти наголошують: настав час змінити підхід — з бюрократичного на прагматичний.
Залишити коментар